Analiza Promo-LEX | Impactul înregistrării prealabile asupra constituirii secțiilor de votare peste hotare


  • Evoluția înregistrărilor prealabile, raportat la anul 2019

Până în 2019, au fost efectuate 24 017 înregistrări prealabile (fără regiunea transnistreană). La 07 septembrie 2020, în sistemul gestionat de CEC au fost efectuate 28 821 înregistrări prealabile (fără regiunea transnistreană).[1] Prin urmare, constatăm că în contextul alegerilor prezidențiale din 1 noiembrie 2020, au fost efectuate cel mult 4 804 înregistrări prealabile.

În tabelul nr. 1 sunt reprezentate top 10 state în care au fost efectuate cele mai multe înregistrări prealabile în ultimele 12 luni[2]. Astfel, constatăm cei mai activi în procesul de înregistrare prealabilă s-au dovedit a fi cetățenii Republicii Moldova care în ziua alegerilor se vor afla în Federația Rusă. Înregistrîrile prealabile a acestora au crescut de 3,5 ori. În cazul celorlalte 9 state, majorarea înregistrărilor prealabile nu a depășit valoarea de 1,5 – 1,1 mai mare decât în 2019.

Tabelul nr. 1

N/OStat2019Iulie 2020August 20207 Septembrie 2020Evoluție

Pondere

 

2019/2020

1Federația Rusă5716057431 9981 4273,5
2Danemarca2052182773101051,5
3Germania2 1942 2432 3892 6244301,2
4Marea Britanie3 5043 5693 7344 0935891,2
5Canada9651 0141 0661 0921271,1
6Franța1 9682 0172 0752 2232551,1
7România2 9042 9813 0893 2593551,1
8Italia5 2445 3305 4835 8856411,1
9Irlanda1 3941 4261 4691 5541601,1
10SUA1 7201 7591 8121 8581381,1

 

  • Impactul înregistrărilor prealabile efectuate în anul 2020 asupra constituirii secțiilor de votare peste hotare

Potrivit informației oferite de CEC, la constituirea SV peste hotare vor fi luate în calcul toate declarațiile prealabile active (nu au fost anulate de alegători), efectuate în perioada 2018 – 2020.[3] În opinia Promo-LEX, poziția respectivă poate submina corectitudinea și obiectivitatea procesului de analiză a celor 3 criterii în baza cărora sunt constituite SV peste hotare.[4] În contextul alegerilor prezidențiale din 1 noiembrie 2020, Promo-LEX a efectuat o analiză a modului de constituire a SV peste hotare atât în baza numărului total de înregistrări prealabile, cât și în baza înregistrărilor prealabile efectuate pe parcursul anului 2020 (a se vedea tabelul nr. 1).

Astfel, constatăm că în cazul constituirii SV strict în baza înregistrărilor prealabile efectuate pe parcursul anului 2020, atunci urmează a fi constituite mai multe SV în Federația Rusă (+8 SV) și Danemarca (+1 SV). De cealaltă parte, în cazul constituirii SV peste hotare în baza tuturor înregistrărilor prealabile active (depuse în perioada 2018 – 2020), atunci mai multe SV vor fi constituite în Belgia (+1 SV), Canada (+1 SV), Italia (+3 SV), România (+2 SV) și SUA (+2 SV).

Tabelul nr. 1

N/OStatNr. SV în baza
înregistrărilor prealabile din 2020
Nr. SV în baza
înregistrărilor prealabile 2018-2020
State cu diferență în nr. de SV
1Belgia231
2Canada451
3Cehia22 
4Danemarca10-1
5Federaţia Rusă3123-8
6Franța77 
7Germania88 
8Grecia22 
9Irlanda44 
10Israel33 
11Italia27303
12Marea Britanie1010 
13Polonia33 
14Portugalia22 
15Ţările de Jos22 
16România9112
17Spania44 
18SUA682
19Turcia33 
20Ucraina33 
21Austria, Azerbaidjan, Belarus, Bulgaria, China, Cipru, Croația, Elveţia, Emiratele Arabe Unite, Estonia, Japonia, Letonia, Lituania, Norvegia, Qatar, Suedia și Ungariacâte 1 SV (17)câte 1 SV (17) 
Total150150 

* Per total CEC a planificat deschiderea a 150 SV.[5] La prima etapă, din cifra de 150 SV au fost excluse SV deschise obligatoriu pe lângă misiunile diplomatice și consulare ale Republicii Moldova. La a doua etapă, 110 SV restante au fost repartizate în baza datelor celor trei criterii stabilite de lege, inclusiv unicul criteriu variabil ce poate fi determinat de alegători – înregistrarea prealabilă.

În concluzie, Promo-LEX evidențiază rolul important pe care îl are procedura înregistrării prealabile în calitate criteriu de constituire a secțiilor de votare.

La fel, subliniem că înregistrarea prealabilă este unicul criteriu ce poate fi încă modificat/influiențat de alegători, și la momentul de față doar dinamica înregistrărilor prealabile mai poate influența numărul de SV constituite pentru fiecare stat în parte (datele statistice ale celorlalți indicatori având deja un caracter final). În consecință, facem apel către toți alegătorii aflați peste hotare să facă uz de acest instrument până la termenul limită permis de lege – 16 septembrie 2020, inclusiv.

Potrivit estimărilor Promo-LEX, utilizarea datelor înregistrării prelabile active din 2018-2020 influiențează deschiderea mai multor secții de votare în următoarele state: Belgia (+1 SV), Canada (+1 SV), Italia (+3 SV), România (+2 SV) și SUA (+2 SV).

Potrivit estimărilor Promo-LEX, utilizarea datelor înregistrării prelabile efectuate doar pe parcursul anului 2020 influiențează deschiderea mai multor secții de votare în următoarele state: Federația Rusă (+8 SV) și Danemarca (+1 SV).

Documentul în format PDF poate fi accesat aici.

__________________________________________________________________________________________________________________________________

[1] Cifra de 28 821 înregistrări prealabile include toate declarațiile prealabile efectuate începînd cu 2018 și până la 7 septembrie 2020.
[2] De la ultimele înregistrări prealabile efectuate în contextul alegerilor parlamentare noi din 20 octombrie 2019.
[3] Scrisoarea CEC nr. CEC 8/2592 din 17 august 2020.
[4] Raportul nr. 1 al misiunii de observare a alegerilor pentru funcția de Președinte al Republicii Moldova din 1 noiembrie 2020
[5] Hotărârea CEC nr. 3146 din 3 decembrie 2019 cu privire la aprobarea bugetului Comisiei Electorale Centrale pentru anul 2020.